چگونه استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟ راهنمای صفر تا صد توسعه استراتژی محتوا

45fe0b6ad02c4ec4af30492bff12c868.jpg 1

فرقی نمی‌کند که تازه بازاریابی محتوا را شروع کرده‌اید یا مدتی است که از این روش استفاده می‌کنید. هیچ وقت از مرور برنامه استراتژی محتوای خود ضرر نمی‌کنید. شما باید از به روز بودن، مبتکرانه بودن و جذاب بودن چشم‌اندازهای آن اطمینان حاصل کنید. مهم نیست که مشتریان، چه زمانی و چگونه قصد خرید دارند.      

اولین قدم برای دستیابی به بازار رقابت و درگیر کردن فعال مخاطبانتان داشتن یک برنامه محکم و هوشمند برای بازاریابی محتوا است.

اگر در برنامه‌ریزی برای سال آینده مشکلی دارید یا نیاز به ایده‌های تازه‌ای دارید که باید در برنامه خود بگنجانید، ادامه مطلب را بخوانید.

در این مقاله خواهیم فهمید چگونه استراتژی محتوا تنظیم کنیم، چرا کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی محتوا نیاز دارد و برای ایجاد استراتژی چه مراحلی را باید طی نمایید.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا، نوعی استراتژی است که اهداف تجاری شما را دربرمی‌گیرد و از محتواهایتان به عنوان وسیله اصلی دستیابی به آن اهداف استفاده می‌کند.

به عنوان مثال، اهداف کسب و کار شما ممکن است افزایش آگاهی از نام تجاری (برای درآمد بیشتر) باشد.

برای رسیدن به این هدف، باید استراتژی محتوا را به گونه‌ای اجرا کنید که بر روی سئو‌‌‌ سایتتان تاثیر خوبی بگذارد و به افزایش بازدید وب سایت در سرچ‌ها و هدایت بازدیدکننده‌ها به سمت سفارش محصولات یا خدمات خود باشد.

صاحبان مشاغل جدید ممکن است تصور کنند داشتن یک استراتژی محتوا مهم است، اما در اوایل کار خیلی هم ضروری هم نیست.

با این حال، تولید محتوای با کیفیت بالا برای پاسخگویی به نیازهای تجاری می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند اعتماد مخاطبان جدید را به دست آورند و در نهایت، موفق به کسب موفقیت طولانی مدت شوند.

۷۰ درصد از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه گذاری می‌کنند. پس ضروری است که شما یک استراتژی محتوای خوب برای رقابت در صنعت خود تهیه کنید.

هنگامی‌که یک استراتژی محتوا تهیه می‌کنید، چند سوال برای پاسخ دادن وجود دارد که باید به آنها به خوبی فکر کنید.

استراتژی محتوا چیست؟

۱) چه کسی مطالب شما را می‌خواند؟

 چه کسی مطالب شما را می‌خواندمخاطبان محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چه تعداد مخاطب محتوا ایجاد می‌کنید؟ همانطور که تجارت شما ممکن است بیش از یک نوع مخاطب داشته باشد، استراتژی محتوای شما می‌تواند سلیقه بیش از یک نوع خواننده یا بیننده را تأمین کند.

استفاده از انواع مختلف کانال‌ها به شما کمک می‌کند محتوای متفاوتی را به هر نوع مخاطبی که در ذهن دارید تحویل دهید و هرکسی را که شرکت شما با آن تجارت می‌کند درگیر کنید.

۲) چه مشکلی را برای مخاطبان خود حل خواهید کرد؟

در حالت ایده‌آل، محصول یا خدمات شما قصد دارد تا مشکلی را حل ‌کند که می‌دانید مخاطبان شما با آن مواجه هستند.

با همین حساب، محتوای شما با شناسایی و حل مشکل مخاطب، می‌تواند از طریق  ارائه راه حل مناسب برای این مشکلات، شما را به مرجعی در حوزه خودتان تبدیل کند.

یک استراتژی محتوای صحیح باید برای دو مدل خریدار تولید شود: کسانی که هنوز نمی دانند برای رفع چالش هایشان نیاز به محصول شما دارند و کسانی که می دانند برای رفع چالش هایشان نیاز به محصول شما دارند.

۳) چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌کند؟

چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌کندرقبای شما به احتمال زیاد محصولی مشابه کالای شما دارند، این بدان معناست که مشتریان بالقوه باید بدانند که چه چیزی در محصولتان نسبت به سایر رقبا برتری دارد و آن را از سایر کالا‌های مشابه متمایز می‌کند. اینجاست که محتوا وارد میدان می‌شود.

برای اینکه ثابت کنید چرا کالای شما ارزش خرید دارد، باید ثابت کنید برای مخاطبانتان ارزش قائل هستید و به نظرات آنها گوش می‌دهید.

۴) روی چه قالب ‌های محتوایی تمرکز خواهید کرد؟

محتوای شما به چه شکل‌هایی در می‌آید؟ اینفوگرافیک؟ فیلم‌؟ پست‌ وبلاگ؟

با شناسایی موضوعاتی که می‌خواهید درباره آنها محتوا ایجاد کنید، باید تعیین کنید که برای هر موضوعی چگونه قالب‌بندی کنید تا بتوانید آن موقعیت را به بهترین شکل ممکن بیان کنید.

۵) در چه کانال ‌هایی منتشرشان خواهید کرد؟

در چه کانال ‌هایی منتشرشان خواهید کردهمانطور که می‌توانید در قالب‌های مختلف محتوا ایجاد کنید، کانال‌های مختلفی نیز در اختیار دارید که می‌توانید در آنها محتواهایتان را منتشر کنید.

هر یکی از کانال‌های بازاریابی از وب سایت گرفته تا اینستاگرام و توییتر ویژگی‌های خاص خود را دارند و رفتار خود را می‌طلبند.

در همین مقاله درباره راهنمای گام به گام در مورد استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۶) ایجاد و انتشار محتوا را چگونه مدیریت خواهید کرد؟

پیدا کردن راه تولید و انتشار کلیه مطالب مناسب با جایی که قرار منتشر شوند شاید کمی سخت به نظر برسد.

برای این کار مهم است که بدانید برای چه کسی چه چیزی قرار است ایجاد کنید و محتوایی که تولید کردید در کجا و چه زمانی منتشر می‌شود.

به منظور برنامه‌ریزی برای تقویم محتوایی پیرامون موضوعاتی که مدنظر دارید، باید پیام اصلی شرکت خود را تجسم کنید و بر اساس آن برنامه‌ای ترتیب دهید تا با گذشت زمان خود را به عنوان مرجعی در بازار خود معرفی کنید.

چرا بازاریابان نیاز به ایجاد استراتژی بازاریابی محتوایی دارند؟

​ چرا بازاریابان نیاز به ایجاد استراتژی بازاریابی محتوایی دارند؟ ​بازاریابی محتوا به مشاغل کمک می‌کند تا برنامه ای قابل اعتماد و مقرون به صرفه‌ای برای بالا بردن بازدید از وب سایت داشته باشند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

اگر بتوانید فقط یک پست وبلاگ مفید ایجاد کنید که به واسطه آن مقداری ترافیک ارگانیک به دست آورید ، با گذشت زمان کاربران جدید دیگری هم از آن صفحه بازدید می‌کنند.

محتوای شما نه تنها به جذب سرنخ کمک می‌کند بلکه به آموزش چشم‌اندازهای هدف شما و ایجاد آگاهی برای نام تجاری شما کمک می‌کند.

چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنیم؟

حال، بیایید کمی جلوتر برویم و ویژگی‌های ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا را مرور کنیم.

۱) هدف خود را مشخص کنید

هدف شما از تهیه یک برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می‌خواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید؟ قبل از شروع برنامه ریزی، اهداف خود را بشناسید و در تعیین بهترین گزینه برای استراتژی خود زمان و انرژی کافی بگذارید.

۲) انجام تحقیقات پرسونا

برای تهیه یک برنامه موفق، باید مخاطبان محتوای خود را به روشنی مشخص کنید.

این امر به ویژه برای کسانی که تازه شروع به کار می‌کنند یا تازه وارد کار بازاریابی شده‌اند بسیار مهم و حیاتی است.

با شناخت مخاطبان هدف خود می‌توانید محتوای مرتبط و ارزشمندتری تولید کنید که آنها تمایل بیشتری به خواندنشان دارند.

اگر یک بازاریاب باتجربه هستید، ممکن است هدف شما تغییر کرده باشد.

آیا می‌خواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا می‌خواهید همان مخاطب را حفظ کنید؟ بازدید مجدد از پارامترهای مخاطبان خود با انجام تحقیقات بازار هر ساله برای رشد مخاطبان بسیار مهم است.

انجام تحقیقات پرسونا

۳)  محتواهای قدیمتان را گردآوری کنید

بیشتر افراد کار خود را با ارسال مطالب وبلاگ آغاز می‌کنند. اگر در سال گذشته پست‌های هفتگی وبلاگ منتشر می‌کردید، ایجاد یک کتاب الکترونیکی که تمام پست‌های وبلاگ شما را به یک راهنمای فشرده تبدیل کرده است، راه‌حل کارآمدی برای جلب توجه مخاطبانتان خواهد بود.

اگر مدتی مشغول تجارت هستید، با اجرای سالنامه محتوا، تلاش‌های بازاریابی محتوا و نتایج حاصل از آن را در سال گذشته مرور کنید.

مشخص کنید که چه کاری می‌توانید در سال آینده متفاوت انجام دهید و اهداف جدیدی را برای رسیدن به آن تعیین کنید.

۴) سیستم مناسب برای تقویم محتوایی خود را انتخاب کنید

سیستمی مناسبی که بتوانید محتوای خود را ایجاد و مدیریت و آنالیز کنید را انتخاب نمایید.

در مبحث تولید محتوا چند بخش حیاتی مدیریت محتوا وجود دارد که شامل تولید محتوا، انتشار و تجزیه و تحلیل آن می‌شود.

برای مدیریت محتوا خودتان می توانید از سیستم هایی مثل تسکولو یا ترلو استفاده نمایید.

۶) بارش افکار برای ایده‌پردازی محتواها

اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایده‌های مربوط به پروژه محتوای بعدی خود را شروع کنید.

برای این منظور می‌توانید از ابزارهای رایگان موجود در اینترنت استفاده کنید و تیترها و کلمات کلیدی مناسب برای محتواهای خود را پیدا کنید. با شناخت مخاطبانتان و اینکه به دنبال چه سرچ‌های می‌روند، تنها کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید تا مطالب فوق‌العاده‌ای ایجاد نمایید.

۷) مطالب خود را منتشر و مدیریت کنید.

برنامه بازاریابی شما باید فراتر از انواع محتوایی باشد که ایجاد می‌کنید. باید محتواهای خود را به خوبی هم سازماندهی کنید.

با کمک یک تقویم محتوایی، مسیر درستی را برای تولید و انتشار محتواهای خود پیدا کنید.

فراموش نکنید که یک تقویم محتوایی شبکه‌های اجتماعی هم ایجاد کنید تا بتوانید محتوای خود را در کانال‌های مختلف دیگر تبلیغ و مدیریت کنید.

بسیاری از ایده‌هایی که فکر می‌کنید همیشه سبز خواهند بود، به همان ماه‌های فعلی مربوط می‌شوند.

همانطور که گفته شد، نباید مباحث داغ روز را نادیده بگیرید. اگرچه ممکن است این موضوعات بخش عمده‌ای از تقویم تحریریه شما را در بربگیرند، اما می‌توانند به شما کمک کنند تا ترافیک بیشتری ایجاد کنید.

بیشتر مردم بیش از حد سعی می‌کنند بر روی تعطیلات معروف مانند عید نوروز با شب یلدا را در تلاش‌های بازاریابی خود در نظر بگیرند. اما نباید تنها خود را به این تاریخ‌های مهم بازاریابی محدود کنید.

اگر تعطیلات خاصی وجود دارد که مطالب مربوط به آن مخاطبان شما را مجذوب خود می‌کند، پس ارزش انتشار در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی شما را دارد. لیست نهایی از تعطیلات شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید و هنگام برنامه ریزی تقویم خود آن را زیر نظر داشته باشید.

یک مثال از استراتژی محتوا

​ یک مثال از استراتژی محتوا ​برای اینکه بهتر درک کنید که استراتژی محتوا چیست، بهتر است یک نمونه استراتژی‌ محتوای واقعی را که بر اساس هدف مشخص کسب و کارش ایجاد شده‌ مورد بررسی قرار دهیم.

من خودم به شخصه یکی از طرفداران وبلاگ Evernote هستم، که یک اپلیکیشن یادداشت‌برداری است و دانش زیادی در مورد نحوه افزایش بهره‌وری مفید از زمان و فعالیت‌های روزانه ما ارائه می‌دهد.

چرا شرکتی که یک اپلیکیشن یادداشت‌برداری می‌فروشد باید در مورد نظم و انضباط در کارها حرف بزند؟

پاسخ ساده است. وقتی کسی این عبارت را جستجو کند که “چگونه به فرد منظمی تبدیل شوم” وب سایت آنها را پیدا خواهد کرد و فردی که به دنبال منظم شدن باشد، مطمئنا از دانلود یک برنامه یادداشت‌برداری استقبال می‌کند.

Evernote مثال خوبی از یک استراتژی محتوا است که برای جذب مخاطبان جدید استفاده می‌شود. افرادی که علاقه‌مند به خواندن مطالب مرتبط با بهره وری از زمان هستند، احتمالاً همان افرادی هستند که می‌خواهند محصول یادداشت‌برداری Evernote را دانلود کنند. چه چیزی بهتر از لیست کردن کارهایی که باید انجام دهید و یادآوری آنها به شما؟!

برعکس، اگر تیم بازاریابی Evernote صرفاً به منظور افزایش بازدید، محتوایی ایجاد می‌کردند، مانند انتشار “۱۰ آهنگ مورد علاقه ما” این یک استراتژی محتوا محسوب نمی‌شد. فقط یک محتوا بی‌ربط بود که بازدید می‌خورد. یک استراتژی خوب باید مطالب را با اهداف تجاری همسو سازد.

اکنون بهتر است تا به انواع مختلف بازاریابی محتوا بپردازیم.

انواع بازاریابی محتوا

۱) پست‌ وبلاگ

۲) کتاب الکترونیکی

۳) مطالعات موردی

۴) اینفوگرافیک‌

۵) فیلم‌

۶) پادکست‌

۷) شبکه‌ های اجتماعی

این هفت مورد محبوب ترین نوع بازاریابی محتوا به حساب می‌آید که می‌توانید برای خوانندگان و مشتریان خود ایجاد کنید.

۱) پست‌ وبلاگ

اگر قبلاً هم متوجه نشده‌اید، باید بگوییم همین الان در حال خواندن یک پست وبلاگ هستید.

پست‌های وبلاگ در یک وب سایت قرار می‌گیرند و باید به طور منظم منتشر شوند تا بازدید کنندگان جدید را به خود جلب کنند.

پست‌ها باید محتوای ارزشمندی را برای مخاطبان شما فراهم کنند که آنها را وادار به تمایل به اشتراک‌گذاری پست در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های دیگر کند.

ما توصیه می‌کنیم که طول پست‌های وبلاگ بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد، اما شما باید آزمایش کنید تا ببینید آیا مخاطبان شما خواندن‌ مطالب طولانی‌تر یا کوتاه‌تر را ترجیح می‌دهند.

۲) کتاب الکترونیکی

کتابهای الکترونیکی ابزاری برای جذب مخاطبان هستند که مشتریان بالقوه می‌توانند پس از ارسال فرم با اطلاعات تماس خود، آنها را دانلود کنند.

این محتوا عموماً طولانی‌تر و عمیق‌تر هستند و کمتر از پست‌های وبلاگ منتشر می‌شوند و برای جذب بازدیدکننده به یک وب سایت نوشته می‌شوند.

کتاب‌ الکترونیکی گام بعدی در روند بازاریابی ورودی است: پس از خواندن یک پست وبلاگ (مانند این پست)، بازدید کنندگان ممکن است این نیاز را در خود احساس کنند که اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

این جایی است که تماس برای اقدام کال تو اکشن وارد عمل می‌شود و افراد را به یک صفحه اصلی هدایت می‌کند که در آن می‌توانند اطلاعات تماس خود را ارسال کنند و یک کتاب الکترونیکی را دانلود کنند و اطلاعات با ارزشی را برای تجارت خود کسب نمایند.

۳) مطالعات موردی

مطالعات موردی فرصت شما برای روایت داستان مشتری است که با کمک شما مشکلش حل شده باشد.

مطالعه موردی شاید متنوع‌ترین نوع بازاریابی محتوا محسوب شود. زیرا می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد.

در حقیقت، مطالعات موردی می‌تواند به شکل یک پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، پادکست و حتی یک اینفوگرافیک باشد.

هدف شما در یک مطالعه موردی این است که به افرادی که محصول شما را می‌بینند، نشان دهید که راه حل مشکل خاصی که ممکن است آنها هم دچارش شده باشند در استفاده از محصول شماست.

قبل از انتخاب مشتری برای مطالعه موردی، باید تعیین کنید که فرم ارائه شده و حوزه کسب و کار شما برای چه هدفی انتخاب شده است.

۴) اینفوگرافیک‌

اینفوگرافیک‌ها می‌توانند داده‌ها را به شیوه ای جذاب‌تر از کلمات به تنهایی سازماندهی و بیان کنند.

آنها قالب‌های عالی محتوایی هستند که اگر می‌خواهید داده‌های زیادی را به روشی روشن و قابل فهم به اشتراک بگذارید، از آنها استفاده می‌شود.

۵) فیلم‌

فیلم‌ها یک محتوای بسیار جذاب محسوب می‌شوند و به طور یکسان در سیستم عامل‌های شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها قابل اشتراک هستند.

ویدئوها نسبت به محتوای نوشتاری به زمان و منابع بیشتری نیاز دارند.

با افزایش محبوبیت بازاریابی تصویری، آمارها نشان می‌دهد که ویدئوها ۴۰ برابر بیشتر از سایر محتوا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند و از همین رو ارزش هزینه کردن را دارد.

ویدئو بیشترین ارجحیت را در میان سایر انواع محتواهای دیگر دارد و بیش از هر قالب محتوایی دیگری توجه دیگران را به خود جلب می‌کند.

۶) پادکست‌

اگر هر روز وقت و علاقه‌ای به خواندن مطالب نداشته باشید، شروع یک پادکست به شما کمک می‌کند تا روی دور بیافتید و اطلاعات زیادی را به طور شنیداری دریافت کنید. این امر برای اکثر کاربرهایتان نیز صدق می‌کند.

در دوره‌ای به سر می‌بریم که تعداد شنوندگان پادکست روز به روز در حال افزایش است. در ایران نیز پادکست‌های زیادی تولید شده که مردم از آنها به خوبی استقبال کرده‌اند.

اگر افراد بااستعدادی برای میزبانی و مهمان‌های مناسبی برای مصاحبه و گفتگو دارید، پادکست را به عنوان قالب محتوای دیگری که پتانسیل زیادی برای به شهرت رساندن شما دارد، در نظر بگیرید.

۷) شبکه‌ های اجتماعی

اگر مدتی به طور منظم در سایت خود محتوا منتشر کردید، وقت آن رسیده است که به فکر توزیع محتوای خود در رسانه‌های دیگری مانند شبکه‌های اجتماعی باشید.

بدین شکل از محتوا ارزشمندی که ایجاد کردید در قالب‌های جدید استفاده می‌کنید و آنها را برای مخاطبین شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک می‌گذارید.  باتوجه به تعداد بالا کاربران این شبکه‌ها، افراد بیشتری محتوا شما را دیده و جذب برند شما می‌شوند.

همچنین ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به مخاطبانتان نشان دهد که در دسترس هستید و آنها می‌توانند به راحتی با شما در ارتباط باشند.

شبکه‌های اجتماعی که اکثر کسب و کارها از آنها برای پست گذاشتن استفاده می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود:

  • فیس بوک
  • اینستاگرام
  • توییتر
  • لینکدین
  • پینترست
  • اسنپ چت
  • یوتیوب
شناخت مخاطب

هنگام راه اندازی یک حساب کاربری در هر یک از شبکه‌های اجتماعی بالا، به این نکته توجه داشت باشید که نوع محتوایی را که فالوور‌های شما انتظار دیدن دارند را ارسال کنید.

به عنوان مثال، در اینستاگرام، کاربران می‌خواهند عکس‌ها، فیلم‌ها و تصاویر گرافیکی را ببینند که رویدادهای فعلی را منعکس کند، نظر کاربران درباره استفاده از خدمات یا محصولتان را بازگو کند و یا حتی به پشت صحنه سازمان شما برود.

برای اینکه عملکرد بهتری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، می‌توانید با مشاغل دیگری که مخاطبان مشابه مخاطبان شما دارند ارتباط برقرار کنید.

در حالی که هدف در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا اسنپ چت ارتباط صمیمانه‌تر با مخاطبان است، هدف در سیستم عامل‌های شبکه‌های دیگر مانند فیس بوک و توییتر گسترش مخاطبان، هدایت ترافیک به سمت وب سایت و شروع گفتگو درباره صنعتی است که در آن مشغول به کار هستید.

تحقیقات بازار را انجام دهید تا بفهمید خریداران شما در کدام سیستم عامل قرار دارند و محتوای خود را مطابق انتظارات آنها شکل دهید.

انبوهی از انواع مختلف محتوا برای متنوع‌سازی بازاریابی محتوایی شما وجود دارد. برای رشد استراتژی موفق بازاریابی محتوا، زمان، سازمان‌دهی و خلاقیت لازم است.

از ایجاد پایه و اساس برنامه بازاریابی محتوا گرفته تا افزودن ابزاری برای مدیریت بهتر محتواهای خود، هیچ مرحله‌ای را پشت گوش نیاندازید و با تنظیم یک استراتژی محتوا عالی و حرفه‌ای برای سال جدید بدون هیچ نگرانی پله‌های موفقیت کسب و کارتان را یکی پس از دیگری طی کنید.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *